
Kvalitetssikring af fysisk studiemiljø
På instituttet arbejder vi løbende med at sikre et godt studiemiljø for dig som studerende. Som en del af det arbejde har instituttet fulgt op på de udfordringer eller ønsker, som er fremkommet vedr. de fysiske studiemiljø gennem de studerendes semester- eller studiemiljøevalueringer.

Campus Service (CAS) arbejder med at sikre optimale fysiske rammer (både indenfor og udenfor) på universitetets tre campusser. CAS har derfor en helt central rolle i udviklingen af et godt fysisk studiemiljø på Aalborg Universitet. Mens IT Support (ITS) tager sig af IT-problemer. CAS og ITS laver årligt en oversigt over de seneste forbedringer af det fysiske studiemiljø på AAU. Årsrapporterne kan tilgås nederst på siden.
Mindre fejl og mangler i det fysiske studiemiljø kan indberettes via AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app.
Nedenfor ses en oversigt over ønsker til det fysiske studiemiljø samt opfølgning herpå for seneste opgjorte år.
Opfølgning på fysisk studiemiljø
2023 - Oktober
Indeklima i grupperum, seminarrum og auditorier
Der har været nogle tilbagemeldinger i studiemiljøevalueringerne vedr. dårlige siddepladser og hvor afstanden mellem stol og bord er for lang, hvilket giver en dårlig arbejdsstilling. Dette er bl.a. Auditorier på Fredrik Bajers Vej, 07H og auditorierne A, B og C i Fibigerstræde 15.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus henviser alle studerende og undervisere til brug af Building Support, hvis der fremover er udfordringer med temperaturer, indeklima mm i seminarrum og auditorier. Campus Service har bedre forudsætninger for at kunne inspicere og håndtere indeklimaudfordringer, når de indmeldes i situationen på AAU Building Support eller AAU Building Support app.
Generelt om seminarrum og auditorier
Der har været nogle tilbagemeldinger i studiemiljøevalueringerne vedr. dårlige siddepladser og hvor afstanden mellem stol og bord er for langt i Auditorierne, hvilket giver en dårlig arbejdsstilling. Dette er bl.a. auditorierne A, B og C i Fibigerstræde 15.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus Service arbejder pt. på at udvikle en ”bordpladeforlænger” som de studerende kan benytte sig af til at mindske afstanden.
Opleves der mangel på strøm i bordene, skal de studerende tjekke om strømforsyningen mellem bordene er afkoblet, da strømmen først er aktiv, når alle stik mellem bordene er koblet sammen med strømforsyningen. Stikkontakterne i bordene bliver ikke udskiftet.
Såfremt der fortsat er problemer, løses det hurtigst ved at indmelde fejlen til Campus Service via Building Support: AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app.
I studiemiljøevalueringerne fra juni 2023, blev der foreslået flere planter i Auditorium A, Fiberstræde 15 ift. det æstetiske miljø. Campus Service laver en indsat på dette i efteråret 2024.
Seminarrum i Kroghstræde 7
Der har været en generel udfordring med indretningen og undervisningen i seminarrum 59 og 61, Kroghstræde 7, hvor der er opsat borde i klynger med skærme.
Instituttet og Campus Service har i starten af foråret 2024 omorganiseret lokale 59 og 61, Kroghstræde 7 ift. borde og skærme. Campus Service har justeret indretningen i de 2 seminarrum. Bordene er bl.a. blevet roterede, så skærmene ikke længere skærmer for undervisningen. Stole i seminarrummene er Cobra stole, som er den valgte elevstol på AAU
Campus Service oplyser, at der er placeret PC-puder i seminarrummene, så de studerende kan placere deres laptop på knæene og kører stolene ud fra bordet efter behov.
Flytning fra Fibigerstræde 13 – Grupperum og seminarrum
Der har været en del kommentarer i studiemiljøevalueringerne til grupperum og seminarrum i Fibigerstræde 13. Da Instituttet er flyttet fra adressen i november 2023, vil kommentarerne ikke blive behandlet. Dog er der fra Instituttet og AAU’s side generelt, et stort fokus på at bevare et godt studiemiljø med grupperum og studiearbejdspladser.
Studiemiljø: Grupperum og studiearbejdspladser i Kroghstræde 7
Der er ønsker om noget mere æstetisk miljø med farver, billeder og hyggekroge på gangene og i grupperummene.
Status fra Instituttet:
Der er etableret flere studiearbejdspladser i fællesarealerne i Kroghsstræde 7, samt opsat solfilm i glasarkaden.
Campus Service, Instituttet og studenterforeningen SoFiA er i dialog om bedre skiltning i Kroghstræde 7 ift. studiearbejdspladser, grupperum og det sociale rum. Skilte er bestilt til fællesarealer. Desuden arbejdes der generelt på udsmykning af gang og fællesarealer.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus Service arbejder pt. på en opgradering af studiearbejdspladser i de åbne fællesarealer i Kroghstræde 7, bl.a. i glasarkaden og fællesarealet ved hovedindgangen. Arbejdet er afsluttet i slut september 2024.
Campus Service arbejder pt. på at få sat ekstra lys op ved de nye studiearbejdspladser.
De studerende har mulighed for at benytte seminarrummene som projektarbejdspladser, når der ikke er undervisning i lokalerne. Flere seminarrum er indrettet med runde eller trapezformede borde til gruppearbejde.
Desuden har Campus Service noteret et ønske om, at der kan sidde flere end 10 personer samlet i fællesarealerne.
Instituttet har 9 grupperum, som er placeret i Kroghstræde 3 og 7:
Kroghstræde 7: grupperum 30, 32, 68, 70
Kroghstræde 3: grupperum 4.215, 4.217, 4.219, 4.221, 4.223
De studerende henvises i øvrigt til at bruge de fælles arealer med studiearbejdspladser i Kroghstræde 3 og 7 samt på hele Campus. Der er er også placeret grupperum i Fibigerstræde 2, 4 og 11 og grupperum fremgår af grupperums bookningssystemet.
Oprettelse som bruger i grupperums bookningssystemet og booking af grupperum er tilgængelig for alle studerende og kan ansøges om her. I bookningssystemet fremgår en oversigt over alle tilgængelige grupperum.
Socialt rum til de studerende
Der er efter flytningen fra Fibigerstræde 13, kommet fokus på det sociale rum for de studerende i Kroghstræde 7 – lokale 17. Det sociale rum er for alle studerende på Instituttet.
SoFiA – Instituttets fælles studenterforening på tværs af Instituttets uddannelser, har fået godkendt deres ansøgning om at åbne en fredagsbar. Der er i forår 2024 indrettet en bar i det sociale rum samt lavet en opgradering generelt i lokalet.
SoFiA er desuden løbende i dialog med Institutledelsen ift. arrangementer og nye tiltag for de studerende.
Institutledelsen ser meget positivt på dette tiltag til at skabe mere socialt tilhørsforhold til instituttet.
Diverse generelt
En studerende har efterspurgt en fodboldbane eller basket bane, hvor man kan spille i pauserne.
Campus Service meddeler, at der allerede findes basket bane på arealet foran Kroghstræde 3 og en fodboldbane ved Thomas Manns Vej.
Der efterspørges nogle farver i bygningerne og på Campus generelt. Campus Service noterer dette ønske. I anledningen af AAUs jubilæum tilføres der i 2024 nye kunstprojekter på Campus. Bl.a. ”Flag of Knowlegde” og en kommende farverig kunstpark på det grønne areal foran Kroghstræde 3.
Generelle kommentarer vedr. rengøring:
Nogle studerende har meldt generelle udfordringer ind via Studiemiljøevalueringerne om manglende rengøring i grupperum, lokaler og på toiletterne. De mange kommentarer som ikke er tilknyttet konkret adresse og lokale, har det været svært for os at handle på ift. konkrete udfordringer.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus henviser alle studerende og undervisere til brug af Building Support, hvis der fremover er udfordringer med manglende rengøring. Campus Service har bedre forudsætninger for at kunne inspicere og håndtere mangelfuld rengøring, når de indmeldes i situationen på AAU’s Building Support eller AAU Building Support app.
Punkter der tages op til dialogmøde mellem Campus Service og Prodekan for uddannelser på SSH Fakultetet i oktober/november 2024:
- Udvikling af det fysiske studiemiljø, herunder grupperum, studiearbejdspladser, fællesarealer og fysiske rammer generelt for de studerende
- For få toiletter ved auditorier og seminarrum, når alle har pause samtidig
- Ofte er der ikke plads til at sidde i kantinen og spise i pauserne (Fibigerstræde 15)
Instituttets opmærksomhedspunkt:
- Kompetenceudvikling til underviserne. Bl.a. brug af active learning spaces og digitale værktøjer.
Indeklima i grupperum, seminarrum og auditorier
Mange studerende har meldt generelle udfordringer ind via Studiemiljøevalueringerne om indeklima, såsom kulde, varme, udluftning, rengøring mm i grupperum, seminarrum og auditorier, bl.a. A.C. Meyers Vænge 15. De mange kommentarer som ikke er tilknyttet konkret adresse og lokale, har det været svært for os at handle på ift. konkrete udfordringer.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus henviser alle studerende og undervisere til brug af Building Support, hvis der fremover er udfordringer med temperaturer, indeklima mm i seminarrum og Auditorier. Campus Service har bedre forudsætninger for at kunne inspicere og håndtere indeklimaudfordringer, når de indmeldes i situationen på AAU’s Building Support eller AAU Building Support app.
Oversigt over grupperum og faciliteter på Campus København til de studerende på KSA samt mangel på læsepladser og grupperum – samme udfordring som forrige år
I studiemiljøevalueringerne nævnes der mangler af grupperum, studiearbejdspladser og hyggekroge på Campus København. Studio 1 og 2 er blevet indrettet som studiearbejdspladser.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på KSA har derfor kun adgang til studiearealerne på 1. sal i bygning C (FKJ 10B) og kan booke disse ved henvendelse til studiesekretær Camilla Vibe Andersen.
Ift. faciliteter generelt anbefales det, at de studerende orienterer sig på intranettet.
De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og studentertorvet – samt de 2 kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. etage i bygning A, og der findes en række mindre kroge mm rundt omkring, som de studerende kan benytte.
I starten af 2024, meddelte Campus Service at der arbejdes på en ny bookningsapp, samt at indrette undervisningslokaler, så de også i højere grad kan bruges som studiearbejdspladser uden for undervisning.
På Campus Service CPH er der senest blevet oprettet et socialt rum til de studerende i lokale 0.001a og 0.001b på A.C. Meyers Vænge 15.
Campus Service CPH er hele tiden i proces med at udvikle og udbedre det fysiske studiemiljø. Studerende inddrages i processen hvor det er muligt og giver mening.
Generelle problemstillinger
Der er flere studerende som påpeger problemer med manglende justering af stolehøjde, manglende strøm muligheder og uhensigtsmæssige bordopstillinger i lokaler.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus service kan ikke handle på udfordringer, hvor der ikke er angivet konkret lokale.
Campus henviser alle studerende og undervisere til brug af Building Support, hvis der fremover er udfordringer i seminarrum og Auditorier. Campus Service har bedre forudsætninger for at kunne inspicere og håndtere udfordringer, når de indmeldes i situationen på AAU’s Building Support eller AAU Building Support app.
Generelle kommentarer vedr. rengøring:
Nogle studerende har meldt generelle udfordringer ind via Studiemiljøevalueringerne om manglende rengøring i grupperum, lokaler, omklædningsrum, træningslokaler og på toiletterne. De mange kommentarer som ikke er tilknyttet konkret adresse og lokale, har det været svært for os at handle på ift. konkrete udfordringer.
Tilbagemelding fra Campus Service – september 2024:
Campus henviser alle studerende og undervisere til brug af Building Support, hvis der fremover er udfordringer med manglende rengøring. Campus Service har bedre forudsætninger for at kunne inspicere og håndtere mangelfuld rengøring, når de indmeldes i situationen på AAU’s Building Support eller AAU Building Support app.
Punkter der tages op til dialogmøde mellem Campus Service og Prodekan for uddannelser på SSH Fakultetet i oktober/november 2024:
- Udfordringer i undervisningslokaler, bl.a. på A.C. Meyers Vænge (2.3.124/1.001a), ift. indeklima. Der er dårligt indeklima, vinduer kan ikke åbnes og der kan ikke luftes ud i lokalerne.
- Manglende områder til studiearbejdspladser, grupperum og hyggekroge.
Instituttets opmærksomhedspunkt:
- Kompetenceudvikling til underviserne. Bl.a. brug af active learning spaces og digitale værktøjer.
2023 - Juni
Indeklima i seminarrum og auditorier
Der har været nogle tilbagemeldinger i studiemiljøevalueringerne vedr. dårlige siddepladser og hvor afstanden mellem stol og bord er for lang, hvilket giver en dårlig arbejdsstilling. Dette er bl.a. Auditorier på Fredrik Bajers Vej, 07H og Auditorierne A, B og C i Fibigerstræde 15.
Campus Service meldte tilbage i 2021, at på nuværende tidspunkt opfylder auditorier og seminarrum de gældende krav om plads pr. studerende, og derfor udarbejdes der ikke en indsats på området. Ønsket tages dog med i overvejelserne, når der skal indrettes nye seminarrum på AAU.
Opleves der mangel på strøm i bordene, skal de studerende tjekke om strømforsyningen mellem bordene er afkoblet, da strømmen først er aktiv, når alle stik mellem bordene er koblet sammen med strømforsyningen. Stikkontakterne i bordene bliver ikke udskiftet.
Såfremt der fortsat er problemer, løses det hurtigst ved at indmelde fejlen til Campus Service via AAU Building Support eller AAU Building Support app.
Der foreslås flere planter i Aud. A, Fiberstræde 15 ift. det æstetiske miljø.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-support efter dialogmøde med prodekan og Kvalitet & Analyse – januar/februar 2024:
- Campus Service oplyser og anbefaler ift. strømforsynlig under bordene, og hvis de studerende har problemer med at ladestik til computer falder ud, at de studerende medbringer en lille forlængerledning.
- Campus Service følger op på, om der skal suppleres med flere planter i Auditorium A.
Fysiske forhold i Auditorier og seminarrum for studerende med fysisk handicap/funktionsnedsættelse
Der har i en længere periode været udfordringer med at sikre adgang til og ordentlige fysiske forhold i auditorier for studerende med fysisk handicap, bl.a. studerende som sidder i kørestol og/eller har behov for specialstol og dermed særskilt bord.
Institutopfølgning: Viceinstitutlederen har afholdt møde med Campus Service om adgang til undervisningslokaler for studerende med fysiske funktionsnedsættelser. Der arbejdes på bedre adgang, skiltning og bordopstilling - i første omgang særligt i Fibigerstræde 15, Auditorium B og C. Desuden eksperimenteres med forskellige former for skærme og afskærmning i de mest brugte seminarrum.
Seminarrum i Kroghstræde 7
Der har været en generel udfordring med undervisningen i seminarrum 59 og 61, Kroghstræde 7, hvor der er opsat borde i klynger med skærme.
Campus Service har meddelt, at problemstillingen tages videres til dialogmøde med Prodekan på Fakultetet. Desuden har Viceinstitutlederen i efteråret 2023 været i dialog med Campus Service om problemstillingen og en evt. fremadrettet løsning for bedre brug af seminarrummene. Der er ændret i bordopstillingen i februar/marts 2024, som skal give en bedre oplevelse af brug af seminarrummene for de studerende og underviserne.
I 2022/2023 afholdte instituttet 2 workshops for underviserne ift. brug af faciliteter i seminarrummene. Viceinstitutlederen vil undersøge om der er behov for flere workshops for underviserne i 2024.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-Support efter dialogmøde med Prodekan og Kvalitet & Analyse – Januar/februar 2024:
- Campus Service oplyser, at der er placeret PC-puder i seminarrummene, så de studerende kan placere deres laptop på knæene og kører stolene ud fra bordet efter behov.
- Campus Service henviser til Serviceportalen, hvis computerne på bordene ikke virker
Flytning fra Fibigerstræde 13 – Grupperum og seminarrum
Der har været en del kommentarer i studiemiljøevalueringerne til grupperum og seminarrum i Fibigerstræde 13. Da Instituttet er flyttet fra adressen i november 2023, vil kommentarerne ikke blive behandlet. Dog er der fra Instituttet og AAU’s side generelt, et stort fokus på at bevare et godt studiemiljø med grupperum og studiearbejdspladser.
Grupperum og studiearbejdspladser
Ifm. flytning fra Fibigerstræde 13 og fortætning af Instituttet, er Instituttets prioritering til det videre arbejde og dialogmøde med Campus Service og Prodekanen, at have fokus på grupperum, læsesale og studiearbejdspladser generelt på Campus.
Instituttet har fortsat 11 grupperum, som er placeret i Kroghstræde 3 og 7.
Kroghstræde 7: grupperum 30, 32, 68, 70, 84, 86
Kroghstræde 3: grupperum 4.215, 4.217, 4.219, 4.221, 4.223
De studerende henvises i øvrigt til at bruge de fælles arealer med studiearbejdspladser i Kroghstræde 3 og 7 samt på hele Campus.
Der har været en generel fortætning på SSH Fakultetet og Fibigerstræde 3, 5 og 13 er opsagt fra 1. december 2023. Ift. de studerende arbejdes der med fælles studiemiljø på tværs af Fakultetets institutter. Det fælles studiemiljø og grupperum er placeret i Fibigerstræde 2, 4 og 11 og grupperum fremgår af grupperums bookningssystemet.
Oprettelse som bruger i grupperums bookningssystemet og booking af grupperum er tilgængelig for alle studerende og kan ansøges om her. I bookningssystemet fremgår en oversigt over alle tilgængelige grupperum.
Campus Service og SSH Fakultetet arrangerede en workshop ’Design dit studiemiljø’ den 27.11 2023 for alle studerende. Formålet med workshoppen var, at de studerende kunne få indflydelse og komme med konkrete forslag på, hvordan der skabes et godt fagligt og socialt studiemiljø på HUM og SAMF og hvordan Fakultetet vil får det bedste ud af de nye fælles lokaler og arealer, og facilitere et godt socialt studiemiljø for de studerende. Workshoppen blev desværre aflyst grundet for få tilmeldte studerende.
Der har efterfølgende været afholdt et møde mellem alle SSH institutters studieledere og de tilhørende studenterforeninger omkring renovation og fornyelse i de fælles studieområder i Fib 4. Det er fulgt op på Studieledermøde sammen med Campus Service og igangsættes i løbet af foråret 2024.
Der efterlyses flere stikkontakter/forlængerledninger i de åbne studiearealerne.
Institutopfølgning: Institutledelsen samarbejder med Campus Service om at få sat skilte op og indrettet de fælles studiearealer rundt om i Kroghstræde 7. Der forventes en løsning i foråret 2024.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-Support efter dialogmøde med Prodekan og Kvalitet & Analyse – Januar/februar 2024:
- Prodekanen for Fakultetet har et arbejde i gang med Campus Service om at gøre opmærksom på de studiemiljøaktiviteter og rum der allerede er på både CPH og AAU Campus. Desuden er der fokus på en ny bookningsapp, samt at indrette undervisningslokaler, så de også i højere grad kan bruges som studiearbejdspladser uden for undervisning
- IT-Support arbejder på at udvikle et visningssystem i 2024 ift. grupperum og studiearbejdspladser.
- Campus Service opgraderes Kroghstræde 7 med inventar til flere studiearbejdspladser.
- Der suppleres der med flere stikkontakter efter behov.
Socialt rum til de studerende
Der er efter flytningen fra Fibigerstræde 13, kommet fokus på det sociale rum for de studerende i Kroghstræde 7 – lokale 17. Det sociale rum er for alle studerende på Instituttet.
SoFiA – Instituttets fælles studenterforening på tværs af Instituttets uddannelser, har fået godkendt deres ansøgning om at åbne en fredagsbar. Der vil i løbet af forår 2024 blive indrettet en bar i det sociale rum.
SoFiA er desuden løbende i dialog med Institutledelsen ift. arrangementer og nye tiltag for de studerende.
Institutledelsen ser meget positivt på dette tiltag til at skabe mere socialt tilhørsforhold til instituttet.
Der laves desuden en opdatering af køkkenet i det sociale rum.
Diverse generelt
Der er ønske om, at der er pusleplads/borde, når babyer er med på Campus.
Det er ønske om kaffeautomater i de bygninger der lægger langt væk fra kantinen
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-Support efter dialogmøde med Prodekan og Kvalitet & Analyse – januar/februar 2024:
- Campus Service opsætter pusleborde på udvalgte handicaptoiletter på Campus.
- Campus Service taler med kantinen, om der er basis for at sætte kaffeautomater op.
Generelle kommentarer fra studiemiljøevalueringerne
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende til at indmelde konkrete fejl og mangler løbende til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så det kan ordnes i det pågældende semestre.
Oversigt over grupperum og faciliteter på Campus København til de studerende på KSA samt mangel på læsepladser og grupperum – samme udfordring som sidste år
I studiemiljøevalueringerne nævnes der mangler af grupperum og studiearbejdspladser på Campus København. Studio 1 og 2 er blevet indrettet som studiearbejdspladser.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på KSA har derfor kun adgang til studiearealerne på 1. sal i bygning C (FKJ 10B) og kan booke disse ved henvendelse til studiesekretær Camilla Vibe Andersen.
Ift. faciliteter generelt anbefales det, at de studerende orienterer sig på Intranettet.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-Support efter dialogmøde med Prodekan og Kvalitet & Analyse – januar/februar 2024:
- Prodekanen for Fakultetet har et arbejde i gang med Campus Service om at gøre opmærksom på de studiemiljøaktiviteter og rum der allerede er på både CPH og AAU Campus. Desuden er der fokus på en ny bookningsapp, samt at indrette undervisningslokaler, så de også i højere grad kan bruges som studiearbejdspladser uden for undervisning.
- Campus Service CPH anbefaler de studerende at orientere sig på Intranettet. De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og studentertorvet – samt de 2 kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. etage i bygning A, og der findes en række mindre kroge mm rundt omkring, som de studerende kan benytte.
- På Campus Service CPH er der senest blevet oprettet et socialt rum til de studerende i lokale 0.001a og 0.001b på A.C. Meyers Vænge 15.
- Campus Service CPH er hele tiden i proces med at udvikle og udbedre det fysiske studiemiljø. Studerende inddrages i processen hvor det er muligt og giver mening.
Generelt om seminarrum og auditorier
Flere studerende har meldt generelle udfordringer ind via Studiemiljøevalueringerne om indeklima, manglende udluftning og kulde og træk i lokaler samt manglende strøm under borde eller i lokaler. Desuden ønskes der en anderles opsætning af borde i i lokale 2.3.124, A.C. Meyers Vænge 15. Problemstillingerne er sendt videre til Campus Service.
I studiemiljøevalueringer give studerende fra Masteruddannelsen i Udsatte børn og unge, udtryk for at stolene er dårlige at sidde på en hel dag i lokale 2.1.042, A.C. Meyers Vænge 15.
Der har været udfordringer med kulde og træk i specifikke lokaler, men Campus Service har meddelte pr. 1. november 2023, at temperaturen i alle bygninger vil stige fra 19 til 21 grader ift. sidste års temperatur og energibesparelse.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-Support efter dialogmøde med Prodekan og Kvalitet & Analyse – januar/februar 2024:
- Campus Service CPH indsætter mere flytbart strøm i lokale 2.3.124, A.C. Meyers Vænge 15.
- A.C. Meyers Vænge 15 har et ventilationssystem, som ikke vil fungere optimalt, hvis der skabes mulighed for manuel udluftning
- Campus Service CPH går i dialog med fagmiljøerne omkring anvendelsen og indretning af lokale 2.3.124, A.C. Meyers Vænge 15
- Campus service henviser til Building Support, hvis der fremover er udfordringer med temperaturer i seminarrum og Auditorier
- Campus Service CPH følger op på, om der er de hynder der skal være til at supplere sædet på stolene i lokale 2.1.042, A.C. Meyers Vænge 15. Det meddeles at stolene ikke bliver udskiftet.
Generelle kommentarer fra studiemiljøevalueringerne
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende til at indmelde konkrete fejl og mangler løbende til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så det kan ordnes i det pågældende semestre.
2022
Indeklima i seminarrum og auditorier
Mange studerende har meldt generelle udfordringer ind via Studiemiljøevalueringerne om indeklima, såsom kulde, varme, udluftning, rengøring mm i seminarrum og auditorier. De mange kommentarer som ikke er tilknyttet konkret adresse og lokale, har det været svært for os at handle på ift. konkrete udfordringer. Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Der har været indmeldt udfordringer med indeklima på:
- Fibigerstræde 13, lokale 47-49 og lokale 51
- Fibigerstræde 15, auditorium A
- Kroghstræde 3, Finsen (lokale 5.130)
Campus Service meddeler, at alt er tilkoblet i lokalerne, men et opmærksomhedspunkt er, at ventilationen i bygningerne er manuel og betjenes af kontakter monteret i mandshøjde på gangarealerne. I auditorium styres ventilation centralt fra, men der er ikke køle anlæg, så der skal suppleres med åbne vinduer på varme dage.
Ovenstående udfordringer vedr. indeklima er indmeldt til Campus Service via Building Support. Tilbagemeldingen fra Campus Service er, at ønskerne kan have karakter af et større projekt, hvorfor det undersøges og medtages i prioriteringen på de årlige dialogmøder med Prodekanen. Der forventes en afklaring i januar 2023.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-support efter dialogmøde med prodekan og Kvalitet & Analyse – marts 2023:
- Fibigerstræde 13, seminarrum 47/49:
Det vil kræve nyt ventilationsanlæg at forbedre indeklimaet i bygningen, hvilket Campus Service ikke kan prioritere i 2023. Campus Service noterer alle ønsker vedr. indeklima indmeldt gennem studiemiljø proceduren og vil lave en langsigtet plan for udbedring af indeklimaudfordringer i vores bygninger. - Fibigerstræde 13, seminarrum 51:
Campus Service har undersøgt rumtemperaturen og den har ikke været under 20 grader. I september 2022 besluttede den danske regering på grund af energikrisen at sænke temperaturen i statens bygninger til 19 grader, hvilket AAU følger. Campus Service har derfor ikke mulighed for at imødekomme ønsket om varmere temperaturer i lokalet. Fibigerstræde-området står desuden overfor en funktionel-fornyelse, hvor der bl.a. skal kigges på indeklimaet. Inden da, undersøger Campus Service bygningen generelt for utætte døre og vinduer. - Fibigerstræde 15, Auditorie A:
Der har i 2022 været en renovering af Fibigerstræde 15, her blev der kigget på belysning i auditorium A, dog ikke udluftning. Instituttet har indmeldt ønsket om bedre indeklima herunder udluftning og Campus Service vil undersøge udfordringen. - Kroghstræde 3, Finsen (lokale 5.130):
Ventilationsanlægget har været defekt og er blevet repareret i oktober 2022. - Fibigerstræde 16, Auditorier:
Indeklimaet er forbedret ifm. en større renovering og ombygning i Fibigerstræde 16.
Generelt om seminarrum
Opleves der mangel på strøm i bordene, skal de studerende tjekke om strømforsyningen mellem bordene er afkoblet, da strømmen først er aktiv, når alle stik mellem bordene er koblet sammen med strømforsyningen. Såfremt der fortsat er problemer, løses det hurtigst ved at indmelde fejlen til Campus Service via Building Support: AAU Building Support eller via AAU Building Support app.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-Support efter dialogmøde med prodekan og Kvalitet & Analyse – marts 2023:
- Niels Jernes vej 8A:
Der er meldt udfordringer ind omkring bygningens konstruktionen og lokalets indretning. Det handler om, at der er søjler, som spærrer for de studerendes udsyn til tavlerne samt stolerække, som er i samme niveau, hvilket formindsker de studerendes udsyn til tavlerne. Campus Service meddeler, at de pt. må give afslag på forbedringer i lokalet grundet begrænsede økonomiske rammer. Dog vil problematikken blive vurderet igen i 2. halvår af 2023, hvis der er økonomi til rådighed. - Fibigerstræde 13:
Campus Service meddeler, at de pt. må give afslag på forbedringer af generelt studiemiljø i bygningen grundet begrænsede økonomiske rammer. Dog vil problematikken blive vurderet igen i 2. halvår 2023, hvis der er økonomi til rådighed.
Seminarrum i Kroghstræde 7
Der har været en generel udfordring med undervisningen i seminarrum 59 og 61, Kroghstræde 7, hvor der er opsat borde i klynger med skærme.
På den baggrund har Viceinstitutleder Lene Tølbøll, inviteret alle undervisere på Instituttet til Workshop "Active Learning Spaces", om hvordan man underviser i lokalerne og kan bruge faciliteterne aktivt i undervisningen. Der afholdes workshop i september 2022 og januar 2023.
Grupperum og studiearbejdspladser
Der er et ønske fra studerende om at kunne booke grupperum på semestre uden projektskrivning. Oprettelse som bruger og booking af grupperum er tilgængelig for alle studerende og kan ansøges om her. I bookningssystemet fremgår en oversigt over alle tilgængelige grupperum.
Grupperum vil blive gennemgået hvert semester til studiestart ift. mangler af kridt, svampe, tudser mm
Flere uddannelser har i Studiemiljøevalueringerne nævnt, at der er mangel på grupperum. Instituttet har undersøgt bookningstider i grupperumssystemet, og der er generelt ingen problemer med overbookning. De studerende henvises i øvrigt til at bruge fælles studiearbejdspladser på hele Campus.
Generelt mangel af studiemiljø i grupperum, Fibigerstræde 13
Der har været et generelt ønske fra studiemiljøevalueringerne om at forbedre studiemiljø og indretning af grupperummene i Fibigerstræde 13. Ifm. behandling af studiemiljøevalueringerne har Instituttet valgt at prioritere forbedringerne og ønsket er videresendt til Campus Service og det årlige dialogmøde med Prodekanen. Der forventes en afklaring i januar 2023.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-support efter dialogmøde med prodekan og Kvalitet & Analyse – marts 2023:
Campus Service meddeler efter dialogmødet med Prodekanen, at de pt. må give afslag på studiemiljø forbedringer, herunder bl.a. renovering og opgradering i grupperummene grundet begrænsede økonomiske rammer. Dog vil problematikken blive vurderet igen i 2. halvår af 2023, hvis der er økonomi til rådighed.
Campus Service vil etablere strømstik og indkøber forlængerledninger til grupperummene i dialog med Instituttet. Campus Service gør i den anledning opmærksom på, at de studerende skal indberette defekte strømstik præcist og med det samme til buildingsupport.
Generelle kommentarer om lokaler og grupperum fra studiemiljøevalueringerne
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende til at indmelde konkrete fejl og mangler løbende til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så det kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
Oversigt over grupperum og faciliteter på Campus København til de studerende på KSA:
I studiemiljøevalueringerne nævnes der mangler af grupperum og studiearbejdspladser på Campus København. Studio 1, 2 og 3 er (jf. Instituttet september 2022) under ombygning. Studio 1 og 2 indrettes som studiearbejdspladser.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på KSA har derfor kun adgang til studiearealerne på 1. sal i bygning C (FKJ 10B).
Ift. faciliteter generelt anbefales det, at de studerende orienterer sig på Intranettet.
De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og Studentertorvet – samt de to kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. sal i bygning A, og der findes der en række mindre kroge etc. rundt omkring, som de studerende kan benytte.
Status og tilbagemelding fra Campus Service, IT-support efter dialogmøde med prodekan og Kvalitet & Analyse – marts 2023:
- Frederikskaj 10B, Studio:
Campus Service CPH kontakter instituttet for at gå i dialog om bedre gruppearbejdspladser i Studio 1, 2 og 3. - På baggrund af én tilbagemelding om sterilt studiemiljø, tilbagemelder Campus Service, at der har været stor fokus på at få sat farverige folier på væggene i 2022, så der kom mere farve og liv ind i studiemiljøet.
Generelt om seminarrum og auditorier:
Flere studerende har meldt generelle udfordringer ind via Studiemiljøevalueringerne om indeklima, manglende udluftning og lys i Studio 1, 2, og 3. Udfordringerne er meldt ind via Building Support.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Generelle kommentarer om lokaler og grupperum fra studiemiljøevalueringerne
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende til at indmelde konkrete fejl og mangler løbende til AAU Building Support eller via AAU Building Support app, så det kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler evalueres i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
2021
Auditorium og seminarrum
I studiemiljøevalueringerne er der ønske om mere plads i auditorium og seminarrum. På nuværende tidspunkt opfylder auditorium og seminarrum de gældende krav om plads pr. studerende, og derfor udarbejdes der ikke en indsats på området. Ønsket tages dog med i overvejelserne, når der skal indrettes nye seminarrum på AAU.
Et ønske om bedre stole i seminarrum er imødekommet med indkøb af hynder til seminarrum på Fib 13.
Drivhuse
Der blev i ultimo 2021 indkøbt diverse hygge-interiør til drivhusene bl.a. til dem placeret nær Fib 13 området. Det er ikke muligt at imødekomme ønsket om at etablere varme i drivhusene.
Handicapforhold
Der ønskes bedre handicapforhold i seminarrum, auditorium mht. adgangsforhold og skiltning. Campus Service kigger på forbedringspotentialer og er dialog med bygningsejere. Campus Services udgangspunkt er at optimere forholdene så hurtigt som muligt – målet er at nå 2-3 auditorier medio 2022 og tilsvarende i efteråret 2022.
Koncerter og kunst
I studiemiljøevalueringerne var der et ønske om at der blev udbudt koncerter og kunst på campus. Instituttet henviser til de mange muligheder for koncerter og kunst, som findes via Aalborgs kulturelle tilbud.
Studiearbejsdpladser
I studiemiljøevalueringerne var der generel ønske om flere studiearbejdspladser og forsamlingssteder. Campus Service har siden 2021 arbejdet på læsenicher, som er færdige ved semesterstart 2022 på FIB 13.
Der er ønsker om bedre rengøring af toiletter og nye stole til undervisningslokaler på Frederikskaj 10A. Lokalerne er opsagt og fraflyttes start 2022, og derfor igangsættes der ikke indsatser på ønskerne.
2020
OBS – Der er igangsat en større renovering af bygningerne i Fibigerstrædeområdet. Dermed vil instituttets bygninger inden for et par år gennemgå en større renovering. På denne baggrund igangsættes der ikke større forbedringer af de fysiske rammer inden denne renovering.
Indeklima
Der er et generelt ønske om bedre indeklima i grupperummene i Krogstræde 7 og Fibigerstræde 13. I skal være opmærksom på, at der ikke er automatisk ventilation i bygningerne. Ventilationen i bygningerne er manuel, og betjenes af kontakter monteret i mandshøjde på gangarealerne.
Der er også ønske om mere lys og bedre udluftning i auditorierne i Fibigerstrædeområdet. Campus Service har undersøgt auditorierne og har flyttet følere, så varmestyringen er forbedret. Campus Service henviser til fremadrettet at bruge Building Support App'en, når I oplever problemer med indeklima.
Auditorier og seminarrum
Auditorier og seminarrum skal være tilgængelige for personer med et handicap, herunder bedre skiltning, bedre plads samt adgang til toilet. Campus Service forventer at finde en rådgiver til opgaven i efteråret 2021, mens selve udbedringen formentlig er på plads medio 2022, da opgaven også handler om VVS, EL, ventilation, inventar og tilgængelighed.
Desuden er der generelt ønske om bedre skiltning samt flere toiletter. Der er på denne baggrund ændret på toiletforholdene, så toiletterne er lavet til unisex. Campus Service vil senere vurdere, hvorvidt der er behov for flere toiletter. I forbindelse med den større renovering af bygningerne vil skiltning i bygningerne blive taget med i den proces. Campus Service henviser til, at I bruger AAU MAP.
Pladsen i auditorierne er nævnt i studiemiljøevalueringen, idet nogle studerende har været nødsaget til at bruge trappen som siddeplads. Instituttet genovervejer derfor om balancen er skæv. Auditoriebookning er en balance mellem antallet af studerende, vurdering af omkostninger samt auditorier til rådighed.
Desuden er der et ønske om bedre sæder i auditorierne. Ønsket kan ikke imødekommes, da auditorierne er moderniseret i 2017, og lever, efter Campus Services vurdering, op til standard.
Der er et ønske om at kunne benytte skærmene i grupperummene og seminarrummene (HDMI eller Chromecast). IT Support har nu opsat guides i lokalerne, således at det er muligt at bruge skærmene.
Seminarrummene i Fibigerstræde 13 er nævnt ift. indretning, herunder dårlige stole. Den overordnede indretning af seminarrummene afventer renoveringen af Fibigerstrædeområdet. Men der er indkøbt hynder til stolene i seminarrummene.
”Fremtidens seminarrum” i Krogstræde 7 er indrettet med borde med tilhørende skærme, hvor I kan sidde og arbejde i jeres projektgrupper. Dette muliggør andre pædagogiske læringsformer end de traditionelle. Dog er det på nuværende tidspunkt få undervisere, som har anvendt de tekniske muligheder, som lokalet giver anledning til, ligesom I, studerende, i begrænset omfang har haft adgang til lokalet som studiearbejdsplads siden, det blev færdigt. Det er instituttets håb, at flere finder anvendelse af lokalet med tid.
Studiearbejdspladser
Der er ønske om flere og større grupperum, ligesom der er fremkommet ønske om mere hyggelige og inspirerende grupperum, herunder udsmykning af grupperum - ønsker til fx planter eller farve på væggen. Pr. 1. januar 2021 er antallet af grupperum i Fibigerstræde 13 blevet øget. Derudover pågår der et arbejde om opgradering af nicher i Fibigerstræde 13 samt tilførsel af strømstik, således områderne kan benyttes til studiearbejdspladser.
Grupperummene i Krogstræde 7 har gennemgået en større opgradering i 20202 med varierende møbler, tapeter og farver. I forhallen i Krogstræde 7 er der opsat strøm ved studiearbejdspladserne (Strømstikkene er sat i stolperne, der bærer loftet). Der arbejdes på yderligere forbedring af forhallen med opsætning af plantevægge.
Grupperummene i Kroghstræde 7 og Fibigerstræde 13 er blevet udstyret med tavler/white boards.
Studiearbejdspladserne på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er fælles, så I må gerne bruge studiearbejdspladser i hele fibigerstrædeområdet, som er tilhørende fakultetet.
I Studiemiljøevalueringerne har der været ønske om forbedring af akustikken i grupperummene i Krogstræde 7 og Fibigerstræde 13. Indretningsarkitekten vurderer behovet. Der er lavet akustikforbedring i loftet, gulvtæpper, gardiner og polstring af stolesæder primo 2020 i Krogstræde 7. I Fibigerstræde 13 afventer vi den større renovering af bygningen.
Der er mulighed for at benytte lokale 63 i Kroghstræde 7 som læsesal uden for undervisningstid. Der arbejdes på en skiltning, så det fremgår, hvornår lokalet kan anvendes som læsesal.
Indretningen i seminarlokalerne i Kroghstræde 7 muliggør at lokalerne bruges til gruppearbejde for flere grupper samtidig, når der ikke gennemføres undervisning. Der arbejdes på en skiltning, så det fremgår, hvornår lokalet kan anvendes som studiearbejdsplads.
Sociale arealer
I evalueringen er der udtrykt ønske om bedre og hyggeligere indretning samt sociale arealer, hvor I studerende kan opholde jer. På grund af uens størrelse på seminarrum er det nødvendigt med en lokalefordelingspolitik, der tager hensyn til holdenes størrelse. Derfor har hver uddannelse ikke sin egen bygning. I opfordres til at benytte de sociale rum i Kroghstræde 7 (lokale 17) og Fibigerstræde 13 (lokale 72), hvor der er microovn, elkedel og plads til ophold. Det er instituttets håb, at den bevilligede nyindretning af fælles- og gangarealer i de to bygninger sammen med de ønskede skilte til bygningerne, kan skabe bedre rammer for ophold ud over i undervisningssituationer. Derudover opfordres alle til at medvirke til at holde vores fællesarealer ryddelige.
Indeklima
Det er ønsket, at der er mulighed for at skrue op for varmen i undervisningslokalerne. Der er en omfattende renovering i gang af ventilationssystemerne på campus København. På denne baggrund er det forventningen, at varmereguleringen af lokalerne bliver bedre herefter.
Studiearbejdspladser
I efteråret 2021 er der igangsat en renovering af de tre studios. Her indrettes studiearbejdspladserne til at imødekomme behovet for gruppearbejdspladser og samtidig give mulighed for at afholde undervisningsaktiviteter. I samme ombæring ses på indretningen i gangarealet, hvor der er etableret tekøkken.
Lyd og teknik
Der er et ønske om bedre lydanlæg til undervisernes mikrofon. AAU’s IT Support vil undersøge systemet.
2019
Ønske
Studerende klager fortsat over distancen mellem stole og borde i auditorier.
Opfølgning
CAS supplerer op med puder/skråpuder til seminarrummene.
Ønske #1
CALDISS: CALDISS hovedlokale (Fibigerstræde 5, lokale 37) er bygget som et åbent miljø, som studerende kan bringe i anvendelse som arbejdsrum – enten alene eller i projektarbejde. Rummet må derfor gerne være indbydende. Lige nu er dørene massive, og har en afskrækkende effekt, da man ikke kan vide, om der foregår aktiviteter i lokalet bag døren.
Det foreslås derfor at isætte glasdør. Dette gør lokalet mere åbent for studerende, som kigger forbi.
Opfølgning #1
CAS fremsender et tilbud til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedr. udskiftning af døre.
Ønske #2
CALDISS: Vinduerne i lokale 37 vender mod syd. Det meste af året lyser solen derfor ind i lokalet, og rammer ind i skærme og kan generelt forstyrre. De nuværende solafskærmningsgardiner er dog meget gamle, slidte og beskidte. Derudover passer de ikke ind med den øvrige indretning af lokalet. Nye solafskærmningsgardiner ville derfor pynte meget i lokalet, og gøre det mere indbydende.
Opfølgning #2
Efter aftale fremsender CAS et tilbud til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedr. ny solafskærmning.
Ønske #1
Vandautomat i studieområdet (ved væggen ind mod toilet).
Opfølgning #1
Denne er prioriteret til udførelse 2020/2021.
Ønske #2
Modernisering af de tre grupperum. Meget gerne i fin stil som dem, vi har fået i Aalborg (alt fra tæpper til møbler, lamper og billeder.)
Opfølgning #2
Denne er prioriteret til udførelse i 2020/2021. Det er ikke muligt at lave en gennemgribende modernisering. Men vi går i dialog med brugerne om at forbedre lokalerne inden for den givne budgetramme.
Nye grupperum
På Kroghstræde 7 på Campus i Aalborg er der foretaget en opgradering af en række grupperum, som er indrettet på ny med varierende møbler, farver og tapeter. Opgraderingen er sket i samarbejde med studerende. Derudover er der lavet nye og alternative studiearealer, som alle studerende opfordres til at bruge.
Fremtidens seminarrum
På Krogstræde 7 har vi fået renoveret og opgraderet to seminarrum, som er et projekt drevet af Campus Service samt midlerne fra Digitaliseringspuljen på AAU.
Ønske #1
Opdatering af aula og nicher. Der er anvendt møbler i forbindelse med flytningen, men noget virker dårligt, der mangler borde og lys i nicher og der er flere steder, hvor det ville være dejligt med strømudtag.
Opfølgning #1
Denne er prioriteret til udførelse 2020/2021.
Ønske #2
De studerende klager over indeklima i grupperum (luft og varme).
Det er ikke studielederen bekendt om, det drejer sig om reparation af eksisterende ventilation eller etablering af nyt.
Opfølgning #2
CAS har mulighed for at lave et mindre tiltag for at løse udfordringen:
Varme og ventilation kører kun i rummene, når man trykker på knappen ude på gangen, derfor kan vi forlænge tiden fra 60 min til 120 min og lave lidt kampagne, så folk ved at de selv skal starte ventilationen.
Ønske #3
Ønske om at de øvrige grupperum også bliver ny istandsat.
Opfølgning #3
Denne er prioriteret til udførelse i 2020/2021. Det er ikke muligt, at lave en gennemgribende modernisering. Men vi går i dialog med brugerne om at forbedre lokalerne inden for den givne budgetramme.