Spring til indhold
ForsideForskningSOSA

Unge i præstationskulturen

Projektets fokus er at analysere og forstå ungdommens livsbetingelser og det, der udfordrer nutidens unge, i en bred samfundsteorietisk og socialpolitisk kontekst.

Projektets udgangspunkt er, at det er væsentligt at analysere og forstå ungdommens livsbetingelser og det, der udfordrer nutidens unge, i en bred samfundsteorietisk og socialpolitisk kontekst. I projektet trækkes på vigtige sociologiske samtidsdiagnoser, som tilbyder mange relevante begreber til forståelse af forandringer i ungdomstilværelsen, herunder fremkomsten af nye typer af krav og belastninger, som påvirker alle mennesker, ikke mindst ungdommen, og kan føre til den øgede forekomst at trivselsproblemer, ensomhed, stress og mentale helbredsproblemer, som ses blandt ungegruppen. I projektet undersøges hvordan belastningerne viser sig i de unges livsverden gennem selvstændige empiriske studier (kvalitative) af, hvordan unge oplever nye typer af krav og belastninger. De selvstændige empiriske studier, kan kvalificere, diskvalificere, nuancere og specificere teorierne og samtidsdiagnoserne om unge i nutidens vestlige samfund. Projektet munder ud i en bog. Der er ikke tale om en grundbog til en specifik uddannelse, men en bog der kan indgå på mange mellemlange og lange videregående uddannelser, der fokuserer på unges vilkår både som det væsentligste eller som et centralt element i uddannelserne. Det gælder fx pædagoguddannelsen, læreruddannelsen, socialrådgiveruddannelsen, en række bacheloruddannelser og lange videregående uddannelser, herunder Sociologi, Psykologi og Kandidatuddannelsen i Socialt arbejde ved AAU. Endelig henvender bogen sig til andre forskere, praktikere, ledere og politikere, der interesserer sig for børn og unge, og i nogen grad også til den brede offentlighed.

Projektdeltagere:

Søren Rudbæk Juul, Jørgen Elm og Pia Ringø.

FAKTA

  • Projektperiode:  2021 → 2024

Kontakt